Der Umgang mit Notfallklassifikationen – Wo stehen wir? : Ergebnisse einer deutschlandweiten Umfrage.
In: Anaesthesist, Jg. 70 (2021-12-01), Heft 12, S. 1003-1010
academicJournal
Zugriff:
Background: This study aimed to determine the current state of implementation of the recommendations for the classification of emergency surgery published in 2016 by the German societies of anesthesiology (BDA/DGAI), surgery (BDC/DGCH) and operating room management (VOPM). Methods: Based on these societies' recommendations, various organizational issues were explored using an online questionnaire that was limited to German operating room (OR) managers and coordinators for hospitals that had surgical programs and at least 200 hospital beds. Results: A total of 550 hospitals were contacted and 274 participated in the survey (49.8%). Of these 70.7% reported that they had implemented the recommendations, and 15.2% were aware of the recommendations but did not consistently apply them. Of the participating OR managers and coordinators that had either implemented or were aware of the recommendations, 78.2% agreed that the standardized definition of medical emergencies led to improvements in emergency treatment but 33.6% stated that the defined response intervals for emergency categories induced a certain degree of subjectivity in categorizing emergencies. Additional in-house guidelines specifically for the most frequent surgeries were or would be welcomed by 80.1% of the respondents and 39.1% of the surveyed hospitals had already implemented such guidelines. Of the OR managers and coordinators, 62.9% were informed about their emergency volumes and 47.3% stated that they regularly assessed them. There was no dedicated capacity for emergency care in 65.2% of hospitals. Of the respondents 3.9% stated that a separate emergency OR was reserved with a freely available team, which, during core operating hours, could be used for interdisciplinary emergency care and 26.2% of hospitals considered the capacity required for emergency procedures when planning the OR program or determining OR capacities. Conclusion: The recommendations for classifying emergency operations are an essential and generally accepted control mechanism in OR coordination. They simplify interdisciplinary coordination and communication when dynamically incorporating emergency procedures into an OR program. Most OR managers and coordinators view the recommendations as improving the speed of action in emergency care. To support the adoption of emergency classifications within an organization it may be advisable to incorporate them into the OR statutes and integrate them within the hospital information systems. The majority of participants supported additional specifications based on medical indicators for classifying the most frequent emergency operations. Being cognizant of key metrics concerning in-house emergency volume represents a crucial basis for interdisciplinary OR management and emergency care integration. Contrary to common perception, blocking fixed OR capacities remains the exception. When establishing a concept to provide emergency capacity, it is advisable to align developments with demand calculations based on in-house figures and to emphasize interdisciplinary participation and consensus. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Zusammenfassung: Hintergrund: Ziel der vorliegenden Studie ist eine aktuelle Standortbestimmung im Hinblick auf die Umsetzung der Empfehlungen zur Klassifikation von Notfalloperationen, welche von den Verbänden BDA/DGAI, BDC/DGCH und VOPM im Jahr 2016 veröffentlicht wurden. Methodik: In Anlehnung an die gemeinsamen Empfehlungen der Fachverbände wurden mithilfe eines Online-Fragebogens verschiedene organisatorische Aspekte der operativen Notfallversorgung untersucht. Hierzu wurden bundesweit OP-Manager/‑Koordinatoren an operativ tätigen Kliniken mit einer Mindestanzahl von 200 Betten befragt. Ergebnisse: An der Umfrage beteiligten sich 274 der 550 angeschriebenen Kliniken (49,8 %). Die Empfehlungen werden aktuell in 70,7 % der Häuser umgesetzt. Die Auffassung, dass die Notfallklassifizierung die zeitgerechte Notfallversorgung von Patienten verbessert, teilt eine Mehrheit von 78,2 % der OP-Verantwortlichen. 33,6 % sind allerdings auch der Ansicht, dass die definierten Zeitintervalle zur Umsetzung der Notfälle die Möglichkeit einer subjektiven Auslegung bieten. Zusätzliche hausinterne Empfehlungen zu den am häufigsten auftretenden Notfallindikationen würden 80,1 % als hilfreich erachten; in 39,1 % der Häuser sind diese bereits implementiert. 65,2 % der Krankenhäuser halten für die Versorgung von Notfällen keine zusätzliche Notfallkapazität vor, 30,1 % arbeiten hingegen mit definierten Konzepten zur Sicherstellung der bedarfsgerechten Verfügbarkeit von Saalkapazitäten. Schlussfolgerung: Die Empfehlungen zur Notfallklassifikation sind über alle Versorgungsstufen hinweg in der klinischen Realität Deutschlands angekommen und werden von der großen Mehrheit der OP-Verantwortlichen als hilfreiches Instrument in der OP-Koordination erachtet. Zusätzliche, indikationsbezogene Empfehlungen zur Klassifizierung der am häufigsten auftretenden Notfalleingriffe werden mehrheitlich befürwortet. Das Vorhalten eines definierten Notfallsaales ist entgegen bisherigen Annahmen in der deutschen Krankenhauslandschaft nahezu die Ausnahme. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Titel: |
Der Umgang mit Notfallklassifikationen – Wo stehen wir? : Ergebnisse einer deutschlandweiten Umfrage.
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Autor/in / Beteiligte Person: | Brosin, A. ; Kropp, P. ; Reuter, D. A. ; Janda, M. |
Zeitschrift: | Anaesthesist, Jg. 70 (2021-12-01), Heft 12, S. 1003-1010 |
Veröffentlichung: | 2021 |
Medientyp: | academicJournal |
ISSN: | 0003-2417 (print) |
DOI: | 10.1007/s00101-021-00971-2 |
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